Nyhet

Staten Israel 75 år

 

Den 14 maj 2023 firade föreningen Shalom Värnamo staten Israels 75-årsjubileum. På plats fanns Stefan Sturesson från Västerås som pratade om landets historia ur ett bibliskt perspektiv. (Bild: David Alin)

Den 14 maj 1948 var en stor dag för det judiska folket. Då utropades staten Israel.

– Det var ett historiskt mirakel. Tänk er ett folk som är utspritt över hela jorden som bär på en dröm om att få återvända till Sion. Nu gavs möjligheten till alla judar att åter kunna få träffas genom utropandet av en stat. I slutet av 1800-talet började judar återvända till det Osmanska riket. På den tiden var landet glesbefolkat och vanskött med stora ökenområden och sumpmarker fyllda med malariamyggor. Med tiden har markerna omvandlats till oaser och landet blomstrar av utveckling. Det är svårt att tro att landområdet var så vanskött som det var för 100 år sedan. I dag blomstrar landet och går i bräschen för högre utbildning, säger Stefan Sturesson.

Men det har inte alltid varit lätt för staten Israel. Dagen efter proklamationen inleddes arabländernas invasion av staten. Trots numerärt underläge lyckades Israel stå emot invasionsförsöken. Den 24 februari 1949 ingicks ett vapenstilleståndavtal mellan Israel och Egypten och senare under våren även mellan Israel och Libanon, Transjordanien och Syrien. Resultatet av kriget blev att Israels landområde ökade med cirka 40 procent i jämförelse med ursprungsstorleken.

– Så började då israels upprättelse under enorma påfrestningar, med en tro på att Israels Gud skulle bevara dem. Många av profeterna pratar om Israels återupprättelse, säger Stefan Sturesson.

Psaltaren kapitel 147 vers 2:

Herren bygger upp Jerusalem och samlar det skingrade Israel.

– Herren bygger upp Jerusalems hem. Det gällde de som drivits bort till Babel från Jerusalem, men också de som förskingrat, säger Stefan Sturesson.

Tredje Mosebok kapitel 30 vers 3-5:

Då skall Herren, din Gud, vända ditt öde och förbarma sig över dig. Herren, din Gud, skall åter samla in dig från alla de folk bland vilka han har skingrat dig. Även om du har fördrivits till världens ände skall Herren, din Gud, samla in dig och hämta dig därifrån.

– Det är en sådant underbart löfte, redan i den femte moseboken, säger Stefan Sturesson.

 Jesaja kapitel 11 vers 12: 

Han skall höja ett fälttecken för folken, förena de skingrade av Israel och samla de kringspridda av Juda från jordens fyra hörn.

Jesaja kapitel 35 vers 10: 

De som Herren friköpt vänder åter. De kommer till Sion med jubel, krönta med evig glädje. Fröjd och glädje följer dem, sorg och suckan flyr.

Hesekiel: 20:40 

På mitt heliga berg, det höga berget i Israel, säger Herren Gud, skall hela Israel, alla i landet, tjäna mig. Där skall jag möta er med välvilja och ta emot era gåvor och förstlingsoffer, alla heliga skänker. 

Amos: 9.14-15 

Då skall jag vända ödet för mitt folk Israel. De skall bygga upp förstörda städer och bo i dem, plantera vingårdar och själva dricka vinet, anlägga trädgårdar och äta deras frukt. Jag skall plantera dem i deras egen mark, och de skall aldrig mera ryckas upp ur den mark som jag har gett dem, säger Herren, din Gud.

– Är det inte underbart att dessa löften gäller Israels folk när Israel har sin bästa tid framför sig? Det sorgliga är att nationer vänder sig mot Israel, bibelordet säger det, och så börjar det ske i verkligheten. Det kan vi redan se i EU och FN i dag att Israelkritiken växer. Så var det inte 1947, då var det FN som möjliggjorde för judarna att skapa en egen stat, säger Stefan Sturesson.

Sakaria kapitel 12 vers 2-4:

Se, jag skall göra Jerusalem till an berusningens kalk för alla folk runt omkring; jämväl över Juda skall det komma, när Jerusalem bliver belägrat. Och det skall ske på den tiden att jag skall göra Jerusalem till en lyftesten för alla folk; var och en som försöker lyfta den skall illa sarga sig därpå. Och alla jordens folk skola församla sig mot det. På den tiden, säger Herren, skall jag slå alla hästar med förvirring och deras ryttare med vanvett. Men över Juda hus skall jag upplåta mina ögon, när jag bland hednafolken slår alla hästar med blindhet.

– I dag pågår i världen ett politiskt spel där de flesta av nationerna säger att israel ska vändas bort. Även i Sverige och EU pågår denna debatt. Bibeln är ett tydligt bildspår, det är inte sans och förnuft som ligger bakom denna debatt. Det vi kan göra är att välsigna Israel. Nationernas fientlighet förkunnar vedermödan som handlar om Jakobs nöd, denna prövotid handlar om Israel och Jakob och ett Israel vi väntat på sedan Messias, säger Stefan Sturesson. 

Jeremia kapitel 30 vers 7:

Oerhörd är den dagen, ingen annan lik. Det blir en nödens tid för Jakob, men han skall bli räddad.

Daniel kapitel 12 vers 1 

Då träder Mikael fram, den store änglafursten, han som beskyddar ditt folk. Det blir en tid av betryck som aldrig förr, från det att folket föddes och intill den tiden. Men nu skall ditt folk bli räddat, alla som är skrivna i boken.

– Halleluja! Även i detta bibelställe riktar sig profeten mot Israel och ett underbart löfte ges till Israels folk. Alla som är uppskrivna i boken ska bli frälsta, ett enastående löfte, säger Stefan Sturesson. 

Sakarja kapitel 14 vers 4:

Den dagen skall han stå med fötterna på Olivberget, som ligger invid Jerusalem, på östra sidan. Och Olivberget skall rämna mitt itu från öster till väster i en väldig dal; ena halvan av berget viker åt norr och andra halvan åt söder.

– Det är en mycket speciell dag, unik i världshistorien, precis som Paulus förkunnar, säger Stefan Sturesson. 

Romarbrevet kapitel 11 vers 25-26:

Bröder, för att ni inte skall förlita er på ert eget förstånd vill jag att ni skall känna till denna hemlighet. En del av israeliterna är förstockade och skall förbli det tills hedningarna i fullt antal har nått målet. Men då skall hela Israel bli räddat, som det står skrivet: Från Sion skall befriaren komma och ta bort all synd från Jakob.

– Det finns så många underbara löften om denna dagen, säger Stefan Sturesson. 

Jesaja kapitel 52 vers 9-10:

Brist ut i jubel, Jerusalems ruiner, Herren tröstar sitt folk och friköper Jerusalem. Herren visar sin makt och helighet inför alla folk, hela jorden skall se hur vår Gud räddar oss. 

Jeremia: 31:31-34 

Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda, inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egypten, det förbund med mig som de bröt, fastän jag var deras herre, säger Herren. Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk. De skall inte längre behöva undervisa varandra och säga: »Lär känna Herren«, ty de skall alla känna mig, från den minste till den störste, säger Herren. Jag skall förlåta dem deras skuld, och deras synd skall jag inte längre minnas.

Mika: 4:20 

folkslag i mängd skall komma, och de skall säga: »Låt oss gå upp till Herrens berg, till Jakobs Guds tempel. Han skall lära oss sina vägar, hans stigar vill vi följa.« Ty från Sion skall lag förkunnas, från Jerusalem Herrens ord.

– I den yttersta tiden ska detta ske: alla folk ska strömma dit. Kom låt oss gå upp, han ska undervisa oss, ty undervisningen kommer från Sion, ty så har Herren Sebaot sagt. Se i det rike som Herren talar, så är det Israel som nämns, så mycket i Bibeln handlar om Israel, säger Stefan Sturesson.

Psaltaren kapitel 132 vers 12-18:

Om dina söner håller mitt förbund och de bud jag lär dem, skall också deras söner för alltid sitta på din tron.” Ty Herren har utvalt Sion, där vill han ha sin boning. För evigt är detta min viloplats, här vill jag bo, det är min önskan. Rikt skall jag välsigna Sion med föda

och mätta de fattiga med bröd. Dess präster skall jag klä i seger, de trogna skall jubla högt. Där låter jag Davids ätt växa i makt, jag har tänt en lampa åt min smorde. Hans fiender skall jag klä i skam, men på hans huvud skall kronan stråla.”

Sakarja kapitel 12 vers 7-10:

Herren skall först rädda Judas folk, så att inte Davids ätt och Jerusalems invånare får större ära än Juda. Den dagen skall Herren skydda Jerusalems invånare. Den svagaste bland dem skall den dagen vara som David, och Davids ätt skall vara som en gud, som en Herrens ängel framför dem. Den dagen ämnar jag förinta alla de folk som drar upp mot Jerusalem. Men i Davids ätt och i Jerusalems invånare skall jag ingjuta en anda av godhet och vilja till bön, och de skall se upp till mig. Den som de har genomborrat skall de sörja som man sörjer sin ende son, de skall gråta bittert över honom som man gråter över sin förstfödde.

– Vad ska ske när hela Israels befolkning fylls av den helige ande? Det här är en svindlande tanke. Om Israel har den bästa tiden framför sig, så har även församlingen det. Vi ska be för Israel, be för församlingen och be för vår nation. När vi som troende firar Israels 75 år ser vi hur profetiorna steg för steg går i uppfyllelse, avrundar Stefan Sturesson.