Arkiv

Hans Weichbrodt: Namnet Israel

 

Besök av Hans Weichbrodt
Runt sjuttio personer hade kommit till i Allianskyrkan i Värnamo för att lyssna till Hans Weichbrodt.
Peter Johnson ledde sammankomsten. Hans Weichbrodt är en man med mycket kunskap, det riktigt
bubblar i honom och ibland känns det som han frestas att ta med oss på helt andra upptäcktsfärder i
bibeln och i historien. Det är inte lätt att hinna anteckna men rubriken för kvällen var ”Namnet Israel
– Dess dramatiska tillkomst och den profetiska betydelsen för det judiska folkets roll i världshistorien”
Han tar med oss till Gamla Testamentet. Abraham, Isak och sen Jakob som med tiden blev kallad för
Israel. Jakob var på intet sett någon perfekt människa, bibeln förskönar inte honom, det gör inte
bibeln någonstans den berättar sanningen rakt upp och ner. Jakob var redan från början en som ville
fajtas, han var inte den förstfödde sonen men höll sin tvillingbror Esau i hälen som om han ville slåss
om välsignelsen av att vara förstfödd från början. Han lurar sen till sej den rätten och får sen också
Isaks välsignelse. Denna familj han växte upp i var inte heller någon familj där allt var frid och fröjd,
det är en rad intriger och maktkamper så det nästan är lite ”Dallas” över allt ihop. Till sist får han fly
från sin bror och blir sedan kär i Rachel men blir lite lurad på det hela av sin svärfar Laban. Som man
sår får man ofta skörda. Under sin flykt för livet får han också löftet om landet israel precis som
Abraham och Isak. Typiskt för det judiska folket när hotet om död så kommer löftet om landet. Här
har han inte någonting inte ens ett hus, under en bar himmel, där kommer Gud med löftet. Så typiskt
Gud när vi inte har något eget att komma med visar Gud sina vägar och rikedomar för oss. Under en
bar himmel ensamma med Gud. Efter många år i tjänst hos Laban sin svärfar beger han sig av hem.
Han skickade familjen först som en buffert mot Esau. Jakob var nu ensam och under natten kommer
en man som Jakob förstår är Gud och de brottas till gryningen. När mannen ser att han inte kan
besegra Jakob slår han honom på höften så den går ur led. Kan det vara så att det var Jesus som han
brottades med precis som det judiska folket gjort och som varje människa får göra. Under
brottningen frågar Jakob vem han brottas med men får i svar Varför frågar du om mitt namn, Ditt
namn ska inte längre vara Jakob utan Israel, ty du har kampat med Gud och människor och segrat.
Släpp mig säger mannen och Jakob säger jag släpper dej inte förrän du välsignat mig. Han blir
välsignad och Jakob kallar platsen för Penuel.
Det judiska folket har verkligen kämpat med sin Gud och med människor. Det kommer att sluta med
att det judiska folket kommer att stå inför Gud som segrare inte på sin förtjänst utan på Guds nåd
och hans välsignelse. Efter brottningskampen med Gud var Jakob eller Israel mer ödmjuk. Det var
min sammanfattning av en kväll som egentligen är omöjlig att sammanfatta, men ett litet försök.
Bengt Klintenberg